Thursday, September 30, 2010

perihal kahwin awal



hidup ini pelik

apa yang kita buat kadang ada yang suka

ada yang tak

macam bila kau kawen awal

ada dua consequences 


satu

orang akan kutuk kau

'anak dia nikah awal, ada benda lah tu'   jangan amalkan pandangan seperti ini ye
ape kelas kawen awal, xleh enjoy dah

lagi-lagi kalau hantaran tinggi , ni lagi best

'jual anak ke apa macam tu'


kedua

orang akan puji kau

'baguslah kawen awal, ikut sunnah, elak maksiat'

jadi kau rasa apa patut si A ni buat?

kawen = kene kutuk

tak kawen = alamatnya makin bertambah la dosa tuh


aku tak tahu apa nak jadi dengan masyarakat sekarang

kalau ikutkan orang dulu-dulu 

ramai yang kawen awal

umur 13 tahun dah kawen, mak aku sendiri kawen masa belasan tahun lagi..

tapi kenapa masyarakat sekarang tak galakkan ek

pakwe datang umah, ckp nak bawak anak dara keluar

mak ayah setuju je

tak takut ke jadi apa2

orang sekarang tak boleh percaya sangat

depan kita dia baik

belakang kita?

jadi apa nak buat?

tepuk dada tanya iman

kalau rasa dah bersedia kawen jelah

kalau rasa dah boleh bimbing anak orang

go on

tak cukup duit, ALLAH ada, mesti ada rezeki kau kat mana-mana

bagi aku, aku prefer kawen awal

bukan tak boleh enjoy

enjoy gan husband xdapat dosa, dapat pahala lagi..

nak pegang tangan, nak peluk  

macam-macam pun boleh..

hati pun akan lebih tenang je

^_^


5 comments:

  1. salam ziarah dr UK..
    saya bw..

    saya pun baru je buat entry pasa kawin awal.. hehe

    ReplyDelete
  2. bunga: dah melawat blog bunga..hehe..seronoknya akak kawin awal..huhu..

    nur 'adli azhari : insyaALLAH..yup..asyik nak ikut org je nanti 1 ape pun tak jadi kan..huhu

    ReplyDelete
  3. buat kputusan utk kebahagiaan diri sndiri, bkn utk org lain. betol x?

    ReplyDelete